There was an error in this gadget

Followers

Thursday, November 10, 2011

aku kerja...hari hari kerja...

lamak sik membloging owhh....besa lah....dah habis time konvo riya alu lah sibuk ngan kerja nek tok....kerja part time jak la....mok nunggu posting lom gik tok....dapat sik kah posting? hummm...apa pOn....doa-doakan dapat laaaa.....mun sik...nang sia-sia juak lah ilmu yang dituntut 4 tahun kat U sinun....huhuhuhu...

pa pOn...kerja ku nek tok ok juak lah...tokey bagus...kangkawan pon Ok juak...mesra alam semua nya....sik juak sampay tension-tension masa kerja...nang ada juak la time2 angin...tp ya nang dah biasa lah....dah adat kita kerja bah.....kadang2 nang ada juak silap nya...ada juak sik betul nya...huhuhu...nek tok kerja kat kedey jual alatan komputer....sia pon ada juak service mambaiki PC, laptop, ngan printer....tp ada juak orang ngantar dak PSP...dak projektor....dak keta mainan....haizzz....nang serba boleh juak tokey ku ya bkedey...hahahhah!!! banyak juak la pengalaman baru yang ku dapat dari kedey ya...terutamanya ilmu2 tentang teknologi...ya lah...aku toe nama jak makey dak leptop dak komputer kat rumah tapi sik banyak yang ku tauk juak....conto nya...aku kenal apa ya ram...bukan rampit....aku kenal apa ya hard disk..ku tauk pa ya usb hub...and banyak gik lah....selain ku kenal benda2 kedak ya...aku pon tauk juak sikit2 cam nek ngator printer rosak....terutama nya printer canon...hohoho...pasal program2 ya...sik tauk gik lah...ku kerja bukan bahagian ngato benda ya...ku bahagian promoter jak...hehehhee...

pengalaman jumpa ngan pelangan yg pelik pun ada juak....ada lah sorang pak cik tok....nang gila nya ngembak cpu nya gak kedey mek rang....kak ya benda disuruh nya di tangga tokey pasal nya pon game bilon...apa ker hell ya tek pak cik?? mun datang madah ya jak kak ya balit sik pa....tok siap dari bukak kedey sampey tutup kedey sik pandey mok balit............!!!!!!!!!!!!!! cioobihhhh.....nang stress juak nanga pak cik ya....kedak sik da rmh jak....mun hari weekend nang ada jak muka nya tpacak kat kedey sia...alu nya asa tokey sia...uhuhuhu.....kak ya....ada juak sorang mak cik toe...nang beria-ria nya datang kedey sia jual insuran....dah orang madah sik bminat...iboh la gago owhhhh...balit jak sia...ya sik nya...datang nya bkali-kali....sampeykan kmk orang yg kuli toe juak dishow nya beli insuran ya....yahhhhh...kedong gaji kmk org tek besar nak???????? huhuhu....

ada juak pelanggan tok tek nang ngok ngek juak....sepisis yang sik paham bahasa....kadang2 nganta dak leptop dak printer sik sampey sejam dah nanya dah siap ke belom.....kak ya tepon bukan mok madah nama...sik pon merik nom D.O...toe alu dipadah nya "kamek yang nganta leptop nak td ya..."....adeh bang....ingat ko sorang nganta leptop kat kedey ya tek?? huhuhu...ya gik ok lah...sik juak sakit hati...yang mengong gik ya...ada juak yg main ikut sedap mulut nganok orang....dah bait2 orang madah kelaka ngan nya benda ya lambat sikit mok siap sbb ramai org anta dak laptop dak cpu sia...alu kitak danok nya.....alu kita dipadah nya bodoooo....aiiissssssssssssheyyyyyyyyy.....ko pandey gilak tek??? huhuhu.....ada juak lah yg asa dirik hebat.....kelaka ala2 orang putissss (org putih)......tp kelaka ya alu campo2 BM ngan BI....masa kelaka BM ya kecik sora nya....bila kelaka BI alu sekedey ya boleh nenga sora nya....sampey tahap tekejut nenga sora nya....hahahhahaha...merik malu jak orang kedak ya....asa hebat kelaka omputih..ampey bebelit lidah bkelaka.....eksen mok ngembak kita bkelala omputih...kak kita mena2 kelaka omputih pandey nya alu kelaka BM...deh deh deh.....nang pendey...bdebus nya kelaka BI....tp sayang kelaka broken English jak.....kwang3....sik pa la...apa pon nya kira ada bagus juak la...key nya prektis kelaka omputih...besa lah swk kan ramey omputih...hehehhee....

Friday, July 8, 2011

Upacara Konvokesyen Ke-44 (Kedudukan Ijazah Mengikut Sidang)

UPACARA KONVOKESYEN KE-44
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA
21 - 25 SEPTEMBER 2011

Sidang Pertama, Rabu, 21 September 2011, 9.00 pagi
Ijazah Kehormat                       
Doktor Falsafah           
Doktor Falsafah (Falsafah Klinikal)           
Doktor Pendidikan                       
Doktor Pentadbiran Perniagaan                       
Sarjana Sains (Sains Gunaan)                       
Sarjana Sains (Tulen)           
Sarjana Sains (Kejuruteraan)                       
Sarjana Sastera                           
Sarjana Sains Kemasyarakatan                       
Sarjana Sains (Kesihatan, Perubatan &   Pergigian)
Doktor Pergigian                       
Doktor Perubatan                       
SM Seni Bina                       
                                    


Sidang Kedua, Rabu, 21 September 2011, 3.30 ptg. 
Sarjana Sains (Sains Gunaan)                       
Sarjana Farmasi (Farmasi Klinikal)                        
Sarjana Sains                       
Sarjana Sains (Kejuruteraan)                       
Sarjana Sastera                       
Sarjana Sains (Sains Maklumat Geografi)                       
Sarjana Kajian Antarabangsa dan Diplomasi (Kajian Eropah)           
Sarjana Kerja Sosial                       
Sarjana Pengurusan Ekonomi                                   
Sarjana Pentadbiran Awam                                     
Sarjana Pentadbiran Perniagaan                                                  
Sarjana Instruksi Multimedia                                       
Sarjana Komunikasi                                   
Sarjana Pendidikan                                   
Sarjana Sains (Kesihatan, Perubatan &  Pergigian)           
Sarjana Perubatan                                     
Sarjana Perubatan Masyarakat                                   
Sarjana Patologi                                    
Sarjana Surgeri                                   
Sarjana Kesihatan Awam                                   
                       


Sidang Ketiga, Khamis, 22 September 2011, 9.00 pagi
SM Teknologi                       
SM Pengurusan                       
SM Pengurusan (UA)           
SM Pengurusan (JJ)           
SM Perakaunan                       



Sidang Keempat, Khamis, 22 September 2011, 3.00 petang
SM Sains Gunaan                       
SM Sains Kesihatan                       
SM Sains (Sains Forensik)                       
Diploma Kejururawatan                       


 
Sidang Kelima, Jumaat, 23 September 2011, 9.00 pagi
SM Seni Halus                       
SM Seni Muzik           
SM Sains Komputer                       
SM Sains Komputer (UA)           
SM Komunikasi           
SM Komunikasi (UA)                 
SM Sains dengan Pendidikan           
SM Sains (PBP)           



Sidang Keenam, Jumaat, 23 September 2011, 3.30 petang
SM Farmasi                       
SM Farmasi (UA)           
SM Sains Kemasyarakatan                       
SM Sains Kemasyarakatan (JJ)                           
SM Sastera dengan Pendidikan                       



Sidang Ketujuh, Sabtu, 24 September 2011, 9.00 pagi
SM Kejuruteraan           



Sidang Kelapan, Sabtu, 24 September 2011, 3.30 petang
SM Sastera                       
SM Sastera (JJ)           



Sidang Kesembilan, Ahad, 25 September 2011, 9.00 pagi
SM Sastera (Seni)            
SM Sains                        
SM Sains (JJ)           
SM Pendidikan         





   

Monday, June 27, 2011

Mekit Anak Diri, Bejai Anak Urang

hakaiii dai waiii....amai pama meh topik sari2....nama nya mekit anak?? ukai mekit segapa mekit nya wai....ukai kena pekit kumang gawai kini??? peyy!!! ti amai bajik enda ngawa wai....tu nu baka tungkang pecah  retak 14 arr.....ishh.....ukai jai ka bjaku ke urang tang ngenang ke ya meh wai...mayuh bala indai2 tuai sida ibu2 kitai tu...ukai gak madah semua...tang bc meh sida ya tu cg udu mekit ke anak sida ya.......mali bula....ti nitih ke jaku sida sigi enda mati meh sida semut kena indik.....bai pemanah anak sida ya.....kia kitu madah anak ya manah....bajik...encom ko urang putih....bereta....ngena keta besai alah pemesai luri t kesema ke jaku...........amai tak alah peninggi langit nya...




   

puuuuuuuu waiiiii....t amai bajik enda ngawa....tu peda mua anak baka mua nama....mulut nu muncung...indung nu rempi....mua gak celum...tubuh gak baka guni baja....nyaaahhh....cermin meda pun nu retak seribu meh bai meda gambal anak ya nya....buk gak nu kusut ulih endur mayu belalai....hakaiii daiiii....baka ni nya deh???? bajik nya kini??? hakaiii...engka amai bajik gak ney??? enda ku nemu bjaku waiii....

Tuesday, June 14, 2011

10 kelebihan si Kidal


Kidal atau dalam bahasa omputihnya left-handed (lefthanded?? macam pernah dengar...hahahha...adooohaaaiii....bukan kumpulan rock kat malaysia tu lah....)....hehehe...mereka yang kidal ni bagi yang tak paham2 lagi ialah mereka yang banyak bkerja menggunakan tangan kiri berbanding tangan kanannyaaa.......kalau aku...aku bukan kidal....tapi ramai jugak kawan2 aku yang kidal....kadang2 lucu gak...masa makan kolo mee kat kedai...boleh btembung coopstik masa makan....hehehhee...
ok...bebalik kepada cerita kita...

mengikut kajian, dalam 7 hingga 10% populilasi manusia adalah kidal.......kira mereka yang kidal nih hanya mainoriti saja lah......dan yang pelik nya kebanyakkan yang kidal nih ada golongan lelaki....perempuan pon ada gak...just sikit lah berbanding ngan lelaki....

kebanyakkan kita (bukan semua) mengangap kidal ini bukan sesuatu yang baik...malah ada yang mengangap mereka yang kidal ini tidak normal....ek?? hrmmm....malah ada yang memberi perspektif yang buruk kepada mereka yang kidal ini...ish3....tak baik tau bfikiran mcm tu...huhuhuhu...apa pon...dari segi alatan2 harian kita pon banyak yang tidak menyebelahi mereka yang kidal...contoh yang aku boleh bagi kat sini....kat dewan kuliah...kan ada meja sekali kat tempat duduk tu?? semua meja kecil tu bsambung kat sebelah kanan....soo...bagi yang tulis sebelah kanan tu senang lah....tapi yang kidal pulak??? huhuhu...ada gak kawan ku yang kidal ni mengeluh pasal hal tu....tp yer lah...itu salah satu kesukaran yang terpaksa dihadapi oleh mereka yang kidal....

dah tahu dah apa tu kidal?? okeh....sekarang jom kita lihat apa kebaikan mereka yang kidal.....


1.  kelebihan dari segi sukan
kebanyakan mereka yang kidal ni memang hebat dari segi sukan.  bukan apa, kan ramai yang guna tangan kanan....mereka belatih pun memang banyak menggunakan tangan kanan...bagi yang kidal pasti ada kelebihannya....contohnya dalam sukan tinju, tenis dan jugak bola keranjang....sebab ramai kita yang guna tangan kanan lemah dalam guna tangan kiri...bagi yang kidal??? wahhhh.........pasti boleh lawan anda yang guna tangan kanan punya.......hehehhee....




2. mereka yang kidal ramai bijak (IQ tinggi) 
para pengkaji pon pening jugak ngan benda nih.....tapi ini lah kenyataan yang benar....ramai mereka yang kidal mencatat markah yang tinggi di dalam ujian IQ...contohnya, kat MENSA sendiri ada 20% ahli yang kidal...ini bermakna jugak 10% populilasi manusia yang kidal ini kebanyakan nya bijak...wahh!! hebat!! ada yang berpandapat, mereka yang kidal ini boleh jadi bijak sebab mereka memaksa otak mereka untuk menggunakan 2 bahagian otak mereka lebih kerap berbanding dengan mereka yang guna tangan kanan...dan ini menyebabkan mereka boleh memproses maklumat dengan lebih baik...


3.  mereka yang kidal pandai cari duit
haaa.......jangan nak gelak pulak....betul apa?? mereka yang kidal kan bijak.....kebijaksanaan mereka itu pasti akan mendapat sesuatu kan??? mengikut kajian jugak....lelaki yang kidal yang keluar dari kolej atau universiti nih mendapat pendapatan lebih sebanyak 13% berbanding mereka yang guna tangan kanan dah mempunyai status kelayakan yang sama dengan mereka....fuuyoooo...pelik kan???  sebabnya....masih tak diketahui lagi...hurmm............




4.  mereka yang kidal mudah melihat di dalam air
adoiii...nih lagi pelik??? mereka nih makluk asing ker apa??? hahahha...jangan marre yer?? memang pelik...tapi ini lah kebenaran....para saintis pon ngah bengOng ngan hal ni...tapi ini pastinya 1 kelebihan yang sesuai digunakan bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan sungai dan laut....ada yang berpendapat, kelebihan ini disebabkan pengunaan bahagian otak yang berbeza dengan mereka yang banyak menggunakan tangan kanan....


5.  mereka yang kidal boleh buat banyak benda dalam 1 masa
kira mereka nih multitask lah...........hehehe...salah satu kelebihan mereka yang kidal mereka boleh memaksa otak mereka untuk membuat keputusan dengan lebih cepat berbanding mereka yang mengguna tangan kanan...mengikut kajian, bagi mereka yang kidal....aliran maklumat di kedua belah otak kiri dan kanan boleh bergerak dengan baik dan cepat....


6.  sesetengah mereka yang kidal mempunyai daya ingatan yang kuat
ya...sesetengah daripada mereka yang kidal sahaja....tetapi mungkin ada yang tak bersetuju ngan kenyataan ini....sebab ada jugak kajian mengatakan mereka yang kidal mempunyai memori yang kuat disebabkan hasil baka yang diwarisi turun temurun oleh ahli keluarga mereka....apa pon...kita tak perlu lah nak jadi kidal untuk mendapat memori yang bagus...sebalik nya....perlu banyak latihan dari segi ingatan...ehhehe...


7.  umumnya, ramai kidal yang hebat main permainan video
kelebihan mereka yang bijak dan boleh buat banyak benda dalam 1 masa menjadikan kelebihan mereka di dalam permainan video....kajian yang dijalankan oleh Dr. Nick Cherbuin mendapati bahawa mereka yang kidal mempunyai stimulasi yang cepat berbanding mereka yang banyak menggunakan tangan kanan....jadi ini menjadikan mereka yang kidal ini secara semula jadi nya hebat dalam bab-bab membunuh zombie, dan berperang di alam maya menentang makluk asing....

8.  ramai mereka yang kidal cepat sembuh daripada serangan stroke 
sebabnya masih lagi tidak jelas...tetapi ramai yang berpendapat mereka yang kidal lebih cepat sebuh daripada stroke disebabkan mereka boleh menggunakan kedua belah otak mereka dengan baik...malah mereka juga mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran yang kebanyakan nya adalah untuk mereka yang menggunakan tangan kanan....ya...memanglah untuk pulih dari kesan stroke ni bukan nya mudah....tidak kira lah anda yang kidal mahupun bukan...

9.  mereka yang kidal hebat dalam seni visual berbanding subjek berbentuk bahasa
yang ini memang tidak dinafikan, memang ramai diantara mereka yang kidal ini memang hebat dalam seni visual... namun, sebaliknya untuk subjek yang berbentuk bahasa...kajian telah mendapati bahawa pelajar universiti yang kidal lebih ramai yang menggambil mata pelajaran berbentuk seni vitual sebagai major mereka berbanding mata pelajaran yang berbentuk bahasa...dan melalui kajian lain mendapati 47% pelajar mengambil bidang berbentuk seni visual adalah kidal....malah, ramai antara mereka yang terkenal dalam bidang kesenian ini merupakan mereka yang kidal...contohnya Leonardo, Michelangelo, Raphael dan Rembrandt.  

10.  mereka yang kidal ramai lulus dalam ujian memandu berbanding yang banyak menggunakan tangan kanan
jika anda ni memang hebat dalam memandu, kemungkinan anda kidal.....hehehhee...bukan apa, berdasarkan maklumat tempat latihan memandu, mereka mendapati seramai 57% mereka yang kidal lulus ujian memandu buat pertama kali nya berbanding mereka yang bukan kidal iaitu seramai 47%....ini memang sesatu yang habat...sebab kesemua kereta di dunia ini adalah direka khas untuk mereka yang bukan kidal....


jadi kangkawan?? apa macam?? haaa...sebenar nya banyak lagi kelebihan mereka yang kidal ni....jadi bagi yang ada pendapat lain pasal kelebihan mereka yang kidal ni boleh lah kongsi ngan saya....komen2 lah yer???

 

Upacara Konvokesyen USM Ke-43 & Ke-44 (2011)

yes bebeh....tahun ni aku bakal konvo....weeehiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.............!!!! maka tamat lah status aku sebagai seorang pelajar di USM.....hehehe.....untuk pengetahuan umum yg bakal nak konvo sama ngan aku tahun nih...kita akan konvo lambat sikit...ermrmmmm....lambat banyak lah jugak dari kawan2 kita yang dah lepas tu.....okeh...malas nak cerita banyak....nih info yang aku dapat dari note Facebook En. Mohamad Abdulah....soooo.....jom layannnnnnnnnnnnnn...............

Sunday, June 12, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita? Budaya Kita Wajah Kita?

budi bahasa merupakan sesuatu yang mencerminkan sapa diri kita sebenarnya....jika budi bahasa kita ni buruk....maka buruk lah perangai kita....jika budi bahasa kita ni cantek...maka cantek dan molek lah perangai kita....bak kata cerita hantu komedi "Hantu Mak Limah Balik Rumah"....Budaya Kita Wajah Kita tau?

Saturday, June 4, 2011

Budak 3 Tahun Dengan IQ 140 Bakal Ke Mensa



Seorang kanak-kanak perempuan yang berusia tiga tahun akan menjadi salah seorang daripada ahli termuda Mensa, sebuah kumpulan yang dianggotai individu bijak, selepas diuji dan mempunyai IQ berjumlah 140.

Saffron Pledger adalah anak kepada juara lapan kali Countdown, sebuah rancangan televisyen. 

Danny Pledger, pereka laman sesawang yang berusia 23 tahun berkata, anak beliau mula mengenal huruf dengan menonton beliau di siri televisyen tersebut.

Saffron mengambil ujian IQ, iaitu salah satu daripada proses terakhir yang dilakukan oleh Mensa. Jika jumlah markah 140 kanak-kanak itu diterima, dia akan menjadi ahli termuda bagi kumpulan tersebut.

Walaupun dengan usia yang begitu muda, Saffron boleh menulis, membaca, mengira hingga 50 dan juga menyelesaikan beberapa masalah matematik asas – sebelum mendapat sebarang pembelajaran di mana-mana sekolah.

Monday, May 9, 2011

Selamat Ari Indai....aku sayau ke nuan indai...


selamat ari indai nuju semua indai-indai ba seluruh dunia tue!!!!!!!!!!!!!!! kelebih agi nuju indai aku pu....aku sayau ke nuan indai....!!! pengasih penyayau nuan sempai aku kenang nyentuk ke jemah ila........nadai urang lain ulih meri aku pengasih penyayau sebaka baka nuan indai..........ari mit nyentuk ke besai pengasih nuan enda kala kurang.....aku sayau ke indai............!!!! love u indai........muahhhhhhhhhhhhhhhh!!!!




    

Friday, April 22, 2011

hormatilah jiran anda...........hentikan pencemaran bunyi..............



i nie bukan ler orang2 kaya yang tinggal di banglo...setakat kat prumahan kos rendah jer....tak tau korang la...tapi apa yang agak memeningkan otak ni bila jiran2 ttangga kita yang TAK RETI NAK PAHAM bahawa dia sekrang berada di kawasan perumahan dan bukannya hanya dia sorang jer tinggal kat kawasan tu......hello kawan???  ingat orang lain pekak ker????? perlu ker main alat muzik tu kat kawasan perumahan???? ishhh........pencemaran bunyi tau tak????????? pening kepala dengar bunyi yang i rasa dari mula sampai ke habis nya sama jer....tong sana tong sini.............OMG!!!!!!!!!!! seksa wooooooooooooo!!!

Tuesday, April 12, 2011

menghitung hari.....



wow!! skang ni dah minggu akhir aku btugas di sekolah..........fuhh....tak sabar rasa nya nak menghabiskan hari-hari di sekolah tu...tak dinafikan, pasti akan merindui budak2 tu semua....dengan telatah dorang yang owes buat aku tsenyum ketawa......




   
ahad ni terbanglah aku kembali ke kampung halaman......tak sabar nak menjejakan kaki di bumi sarawak ku tercinta!!!!!!!!!!! weeeeeeeeeeeeee.....kali ini aku bcuti selama sbulan sebelum aku kembali lagi ke pulau pinang untuk mengambil ujian KSCP....diharap aku bjaya nanti,....agak risau ngan ujian tu...takoT aku tak dapat diluluskan pihak U....apa pOn....doakan lah kejayaan ku nanti keh kangkawan???

barang2 kat dalam bilik sekarang still lagi dalam proses mem-packing.....3 kotak dah dipos ke kuching guna post laut........gila berat!! 1kotak 18 kilo lebih.......1 lagi 7 kilo lebih........dah 1 lagi 5 kilo lebih...kalo nak kira2 kesemua berat dia ada lah dalam 32kilo..........fuhh!!!!!!!!!!!! rasa nak tcabut tulang mengangkat kotak2 tu....nasib ada kawan yang sudi hantarkan ke pjabat pos yang memang ada di dalam kampus ni....kakak yang keja kat pjabat pos tu pon sempat buat lawak.......



"makkkkk oooiii.......berat nyaaa...apa dalam ni dek?? batu kah??? apa yang adik ni makan?? boleh jugak adik angkat kotak2 ni ya??? hebat tol........"

"besa la kak.........orang sarawak memang kuat2 blaka...........hihihikk........"

bayaran kesemua kotak pulak ialah RM61.50........mak aiiii..........bgegar tangan bagi duit kat kakak yang keja kat pejabat pos tu....huhuhu.....apa pOn lega dah poskan 3 kotak yang brisi buku dan entah apa2 lagi...aku pon tak tau apa yang ada dalam tu...huhuhu....

sekarang masih lagi pOning nak kemas2 barang dalam kotak....ni pon kena kembali ke pejabat pos untuk poskan kotak buat kali ke 2..............tapi tak la sebrat yang kali pertama tu...but kotak boley tahah besor nya wooo........ahhahahhaa..kali ni entah apa la yang akak tu nak kata....apa pOn...harap2 bleh cepat2 kemas dan pos barang tu......takot pulak tak sempat nanti...huhuhuhu...

untuk LM ni pulak.......mentang2 dah minggu takhir.........malas giler nak mngajor nya......ish3........apa lah cikgu cam ni.....mentang2 nak balik kan??huhuhuh......portfolio blom siap lagi ni....jumaat ni kena hanta....skrg bru jer dalam 7 muka surat....lec nak kan 20 page...huhuhuhu....tak per....pasti boleh siap nyer!!!!!!!!!! ciayooooooooookkkk!!!!!!!!!!!!

Thursday, April 7, 2011

Gangguan psikologi ancam pengguna


 GENERASI MUDA...pelopor dunia digital.

DI sebalik ledakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), anak muda dilihat sebagai golongan nombor satu dan paling ramai yang selari dengan perkembangan itu. 

Hari ini, generasi X, Y dan Z dikaitkan sebagai penentu digital pada masa depan. Mereka mempunyai keupayaan pandangan yang amat berbeza berbanding generasi lampau kerana lahir ketika era Perang Dingin, ledakan teknologi maklumat dan dunia tanpa sempadan.

Guru wanita patah hidung ditumbuk pelajar


KANGAR: Seorang guru wanita sebuah sekolah menengah di Bukit Ketri dekat sini patah hidungnya apabila ditumbuk oleh seorang pelajar lelaki sekolah itu hari ini.

Jurucakap Jabatan Pelajaran Perlis berkata, seorang pelajar tingkatan dua dikatakan menumbuk muka guru berkenaan, Mariati Mat Ail, 37, semasa beliau cuba meleraikan pergaduhan sekumpulan pelajar di hadapan sebuah kelas. 

"Dalam kejadian jam 12.40 tengah hari semasa waktu pertukaran kelas, guru berkenaan sedang melalui koridor sekolah apabila beliau ternampak pergaduhan itu dan cuba meleraikannya," katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) hari ini.
Mariati dibawa ke HTF untuk menerima rawatan sebagai pesakit luar.




   
Menurut jurucakap itu, Mariati dipercayai cuba mengajak pelajar berkenaan ke bilik disiplin untuk dikenakan tindakan disiplin kerana bergaduh namun secara tiba-tiba pelajar tersebut menumbuk muka beliau menyebabkan hidungnya patah dan berdarah.

Beliau mendakwa, pelajar itu pernah digantung sekolah kerana masalah disiplin tetapi dibenarkan meneruskan semula persekolahannya di sekolah sama.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Padang Besar, Supt Che Man Md Dros, ketika dihubungi, mengesahkan kejadian itu dan berkata polis menerima dua laporan berhubung kejadian itu.
Katanya, laporan pertama oleh guru wanita itu dan kes akan disiasat mengikut Seksyen 325 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja menyebabkan cedera parah.

Satu laporan lagi dibuat oleh seorang pelajar tingkatan satu yang mendakwa beliau ditendang oleh pelajar yang sama dan kes itu akan disiasat mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana sengaja menyebabkan kecederaan. - BERNAMA

Wednesday, April 6, 2011

Telur ayam tiruan di Pulau Pinang


GEORGETOWN: Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.

Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar. 

Demikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di sini semalam. 

Thursday, March 31, 2011

Nenek tujuh cucu dihukum mati



KUALA TERENGGANU – Seorang nenek yang mempunyai tujuh cucu dijatuhkan hukuman mati oleh Mahkamah Tinggi dekat sini semalam selepas didapati bersalah mengedar 92.68 gram dadah jenis heroin pada 2009.

Tertuduh, Mariah Hamad, 49, yang memakai baju kurung dan bertudung kelihatan tenang ketika Hakim, Datuk Mohd. Yazid Mustafa membacakan hukuman tersebut.

Tuesday, March 29, 2011

Amalan makan buah-buahan sebelum hidangan baik untuk kesihatan



Amalan makan buah-buahan sebelum hidangan bantu kurang berat badan, hindari penyakit

MAKAN buah-buahan sebelum makan makanan berat adalah tabiat yang baik, tetapi yang lazimnya berlaku, buah sering dijadikan sajian pencuci mulut atau hidangan terakhir selepas makanan utama.
Hakikatnya, mendahulukan buah-buahan adalah baik berdasarkan konsep mengalas perut kerana ia tidak menjejaskan kepadatan tenaga makanan dan pengambilan tenaga menyeluruh biarpun seseorang itu dalam fasa menyekat pengambilan kalori. 

Awas 'Lidah Mentua'!!


Mungkin nama gelaran pokok ini agak unik dan pelik namun sebenar ia adalah sejenis pokok berdaun unik, cantik dan menarik untuk dijadikan tanaman hiasan. Pokok yang nama spesiesnya, Sansevieria juga cukup tahan lasak, senang ditanam dan dijaga memang sesuai untuk mereka yang baru berjinak dengan seni taman.

POKOK lidah mak mertua ditanam kerana mempamerkan dedaun pelbagai bentuk seperti silinder atau nipis, panjang atau pendek dan tirus di hujungnya manakala warna daunnya adalah pelbagai seperti hijau tua, hijau dan bercorak atau bergaris kuning di sekelilingnya dan tumbuh menegak. Kadangkala ia mengeluarkan bunga berwarna hijau pucat. 

Sunday, March 27, 2011

Facts about the Human Brain



The human BRAIN has amazed and baffled people throughout the ages...Some scientists and doctor have devoted their entire lives to learning how the brain works....we, as a students also know a bit about brain....but what we do know is that it's the organ that makes us human, giving people the capacity for art, language, moral judgments, and rational thought. It's also responsible for each individual's personality, memories, movements, and how we sense the world.

well.......as we all know...brain is one of the most interesting and complex part in human....here is interesting fact about our human brain....

my new hair cut!!

shalom pep's!!! jumaat 25/3/2011 telah tercatatnya 1 lagi sejarah baru hidup aku.....selama lebih 20 tahun aku lahir di dunia ni.....ni lah kali 2 aku gunting kali rambut depan.....

tentu torang cakap............."ek-elehh.....dah 2 kali gunting pon nak kecoh ala2 siti nohalizat nak kawan ngan dato K ker??cehh....cehhh.....memalukan tOoool................!!"

alooohh.....bukan apa nak cerita ni.....masa kali ptama guntin tu tak kira laaa beb.......sebab tu gunting time frust putus cinta masa zaman2 remaja dulu........tu pOn...dah puluh tahun dah kot??? hehehehe...apa pOn...abai kan cerita putus cunta tu....sgt lucu jugak....hehehe...

kesimpulan nya.....ni lah buat pertama kali nya (dengan rela hati) aku p salon guntin rambut depan....tak tau lah nampak cam ner.....ada yang bagi komen cakap muka aku nampak muda remaja...ada yang kata muka aku makin tembam....tApi.........ada ker kaitan dengan rambut aku digunting seperti demikian............????



hahahhaa...upload 2 jer yer....tak boleh banyak2...kang ada yang TERGODA dan TERPIKAT ngan wajah ku yang tembam lagi comey ni...hehehhehee....soo??? apa komen korang????

Saturday, March 26, 2011

Saintis temui planet baru



[Gambaran kedudukan Gliese 581 dari Bima Sakti] 
KETIKA isu kemunculan objek asing atau UFO begitu mencetuskan perasaan teruja dan ingin tahu di kalangan masyarakat, banyak fenomena lain berkaitan angkasa mengalami perkembangan menarik.

Sebenarnya alam semesta tidak ada batasannya. Terdapat banyak objek di angkasa dengan pelbagai bentuk dan pelbagai rupa.

Selain objek semula jadi seperti planet, bintang, bulan, asteroid dan komet, objek buatan manusia seperti satelit, Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) dan prob atau robot kapal angkasa merupakan sebahagian daripadanya.

UFO pula masih mengujakan manusia meskipun tidak ada bukti konkrit mengesahkan kewujudan mereka.

Thursday, March 24, 2011

Gempa Jepun ubah landskap, diramal cetus Zaman Ais baru

BELUM pun igauan ngeri tsunami yang melanda Aceh pada 26 Disember 2004 terhapus sepenuhnya, kita dikejutkan sekali lagi kehadiran bencana yang melumpuhkan Jepun dalam sekelip mata, minggu lalu.
Bermula dengan gempa bumi berukuran 9.0 pada skala Richter jam 2.46 petang waktu tempatan, tsunami pula menyerang dengan kelajuan kira-kira 800 kilometer sejam dengan ketinggian ombak mencecah 10 meter. Malah ketika rencana ini ditulis, selain berdepan ancaman gempa susulan, Jepun turut dihimpit krisis mengawal kebocoran radiasinya apabila tahapnya 10 kali ganda lebih tinggi daripada biasa, berikutan impak gempa bumi kategori mega itu. Lebih menyayat hati, harapan menemui mangsa yang terselamat terus pudar dengan angka korban dan mereka yang hilang, lebih 12,000 orang. 


Namun, hakikatnya, gempa bumi terbesar di Jepun dan kelima terbesar dalam sejarah dunia itu bukan hanya menambah fakta mengenai bencana tetapi turut mengubah landskap dan perjalanan bumi ini.

Di Jepun saja, gempa itu menyebabkan Kepulauan Honshu, yang juga bahagian paling besar di negara itu, berganjak sehingga 2.4 meter.

Tidak cukup itu, paksi bumi pula menyendeng 25 sentimeter dan mempercepatkan kadar putaran bumi lebih sejuta mikro saat.

Monday, March 21, 2011

kembali ke sekolah!!!


wahhh!!!!!!!!!!!! seronok nya dah bercuti sekolah selama seminggu.........seronok sampai tahap kebosanan tak tau nak buat apa........kalau kampong dekat cam kawan2 lain....mmg komform balik punya laaaa.....time cuti ni aku tak der la aktvt yang menarik.........cuma ada lah jugak pegi tengok wayang.....masak2 rumah member........dinner PEKASA (persatuan anak-anak sarawak).........dan yang paling best......keroke ngan member semua budak2 swk.....heheehhe.....dannnn..........akhirnya.....

Sunday, March 20, 2011

Nembiak sekula patut ngembuan kualiti kena ngemansangka menua


SRI AMAN: Raban nembiak patut ngembuan kualiti ke patut kena ngemansangka menua enti deka nyadi ketuai menua jemah ila, ku Menteri Muda Pemansang Tanah Datuk Francis Harden Hollis.

Ku iya, diatu mayuh pemar ti ditapi lebuh ke

Friday, March 18, 2011

The Deepest Swimming Pool In The World Nemo33 , Brussels

The pool itself consists of a submerged structure with flat platforms at various depth levels. The pool has two large flat-bottomed areas at depth levels of 5 m  and 10 m , and a large circular pit descending to a depth of 33 m . It is filled with 2,500,000 liters of non-chlorinated, highly filtered spring water maintained at 30 °C  and contains several simulated underwater caves at the 10 m depth level.

Thursday, March 17, 2011

cita-cita ka nyadi pawa rinja


maya duduk tegenung nunga pisbuk (facebook) sambil nunga buku2 latihan nembiak ba skul aku......dia ngasuh aku rising2 senyum kediri....kati enda deh wai...enda tpikir ba untak aku ka nyadi cigu (taja pan dia2 agi benung latihan ngajar tauka priktikal ba skul).....engka udah nasib tauka rezeki ku nuju jalan nya kini ney wai??? apa2 pon....puji Tuhan ngagai semua tu.....





maya agi nembiak....maya agi enda nemu malu...maya agi mancal2 cg mayuh meh ulah.....baka aku....cg besar ba menua kuching....kira ya enda kala engau urang mantun bumai...enda kala engau urang nani melat mansai ba sungai....tang...anang ngumbai aku tu enda lasak agi mit kelia....btiki ke batu besai2 ba kuates kami kelia cg jaguh.....

Pemilik upah lelaki rosakkan Lamborghini miliknya

[BEBERAPA orang yang diupah merosakkan kereta Lamborghini Gallardo di Qingdao, wilayah Shandong, China.]
BEIJING - Seorang ahli perniagaan China mengupah sekumpulan lelaki dari Shandong untuk merosakkan kereta Lamborghini Gallardo miliknya yang berharga AS$804,301 (RM2.45 juta) dengan menggunakan tukul di Qingdao kelmarin. 

Tindakan itu dibuat

Wednesday, March 16, 2011

sorang pun best jugak!

dalam kehidupan ini....kawan sememangnya diperlukan.....memang seronok bila ramai kawan p jalan2  kat mall.....gelak sana gelak sini....memang seronok....tapi bila time sorang2....SUNYI lah pulak kan??? hurmmmm...........

bercakap pasal sorang2 ni....sebenarnya bagi aku bukan la sesuatu yang menyedihkan kalau p sorang2 pon ke mall tu...memang la lonely ala2 lagu akon tu....tapi bila kita fikir balik...ada gak keindahan nya....haaaa...yang ni aku ceritakan bdasarkan pengalaman aku la....nak tahu kebaikan nya???

antaranya.............

Saturday, March 5, 2011

agar-agar milo......tanpa peti sejok nyer...

treng teng tengggg!!!!!!!!!!!!! nahhh....kali ni...aku buat agar-agar pulak....tapi bezanya agar-agar aku ni....nak tahu apa??? haaaaaaaaaaaaaaaaa....agar-agar tanpa perlukan peti sejok....yer....benar...tanpa peti sejok....

tentu ada yang akan bertanya...

"awaq hang tak guna peti sejok??? tak sedap lah buat agar-agar tak sejok"

yerrr kangkawan...beta masih lagi pelajar yer...kat bilik beta tak derk peti sejok....dan begitu jugak lah ngan bilik2 rakan sepejuangan.....kalo ada pon kat desa bakti...tu pon peti sejok kongsi...memang penuh dan busuk...huhuhu...ok okeh....bagi yg masih begelar pelajar mahupun anda2 yang tak der peti sejok...ataupun...peti sejok anda dah dihantar ke klinik tetapi degil jugak nak buat agar-agar........JANGAN RISAU!!!! anda still boleh buat agar-agar......

memandangkan hanya aku dan rumate aku jer yang kat bilik ni...maka aku buat agar2 dalam kuantiti yg seciput aja.....if nak buat banyak rasa tak sabar pulak tunggu dia nak sejok...hohoho...okeh....ni lah cara nya....

Kolo mee at Penang!!!!!

MALI BULA!!! amai jauh meh menua Penang tu ari Sarawak....ni t bala sekula baka aku tue....1 sem sekali gak pulai...tang enda nemu gak tahun tu baka ni....laban t dah tahun last....cg bamai ke ngelimat ke duit kena ka konvo engka bulan 9 tu ila....engka meh enda pulai ke kuching meh Gawai tu....huhuhu...t ka pulai pen...engka lepas konvo....nya penusah kami te sekula....ni gik gai bala t udah kerja nya....agi lah kasih.....cuti ukai nyamai minta....t kompeni kdri pon bdau meh temu ulih pulai....kerja perintah pia meh......tang utai tu ukai mina ba Penang aja...tang ba menua bukai ba Malaya tu pia meh...cunto sida kitai iban/dayak ba Johor din....Melaka...Selangor....KL and dini2 meh bala kitai....t dah lama enda pulai sigi 1 meh utai t pansut ba untak...ianya pemakai kitai ba menua din....enda kira meh...pmakai asal kitai iban/dayak tauka pemakai kitai belah basar endur salu lipak....baka aku....utai pemakai t selalu pansut ba untak ku tu ianya kolo mee batu 10 ba Padawan din...hapuu....amai sedap nya!!! peberet ku amai...hehehehe...meda wantan mee ba Penang tu...sigi alu tkenang ke Kolo Mee menua kitai din...amai bendar meh aku ditu selama 4 tahun ngiga kedai t bc nyual Kolo Mee ba Penang.....t ba menua Melaka...temu aku bc nyual Kolo Mee....ok gak asai ya...t ba Penang tu...cg enda nemu aku.....


haaaaa....TANG....aku bc tetemu ke 1 kedai nyual kolo mee....

Wednesday, March 2, 2011

update blog!!! update blog!! but adai ari...oh God!!!

hakai.....jari tak gatal ka nekan kibut ka update blog ku...tang masa enda mengizinkan ko urg laut...amai tak bz aku....terutama ya engau urusan skul....ni t engau kelap2 and psatuan ya....ni t rumah sukan....ni t msyt PIBG...ni t majlis psaraan pgetua meh nya....aduh aduh.....tusa untak!!!! 

huhuhu....mayuh meh utai ka dcerita ka ku...cunto ya...aku bc gai 1 kedai kolo mee ba Penang d2...nyaaa...pelaba aku nya meh kedai kolo mee 1st bc ba Penang toe....amai nyamai ah...sebaka asai kolo mee ba menua kitai din...hehehhee...dah nya aku kena serbu Dr. ba skul...adusss....sedih pu cerita....than....aku bc meli baju renang kena aku engau bala nembiak terapi renang ba kolam renang kamus aku d2 ianya ba USM pu...ehhehhee...

apa pon....nganti dah bc masa g ila meh mantai ke cerita2 nya au????? 

(^_^)Y

Sunday, February 27, 2011

Kambing jadi tumpuan Karnival Jom Heboh

[SIAH membawa Zorich mengunjungi 
Karnival Jom Heboh di Kuala Terengganu, semalam.]



KUALA TERENGGANU: Gelagat seorang nenek membawa kambingnya mengunjungi Karnival Jom Heboh TV3 di Dataran Shahbandar, di sini semalam mencuri perhatian ramai, terutama kanak-kanak sehingga ada yang merengek mahu ibu bapa mereka 'membeli' kambing seperti itu.

spaghetti bolognese ala kampus made punyaaaaaa...

[Spaghetti Bolognese ala kampus made punya]

apa macam gambar??? ada menarik kah?? ada nampak sedap kah??? 
ni lah hasil spaghetti bolo yang aku buat sendiri ngan bantuan penolong setia aku cik rosline nana...cara masak nya senang jer.....mudah.........ringkas..........dan op coz dijamin sedap!!!!!!!!!

Saturday, February 26, 2011

MERENTAS DESA yang tak seberapa nak desa nya....



tugas cikgu bukan takat nak mngajar.......tetapi tugas guru ni banyakkkk.....dia lah yang jadi mak...dia lah yang jadi bapak...dia lah yang jadi kakak....dia lah yang jadi tukang masak....dia lah yang jadi penghibur....dia lah yang jadi ahli sukan....dia lah yang jadi penjaga simpang masa merentas desa...


ekk??? penjaga simpang??? cikgu jadi hantu ker apa?????
coiii...coiii...coooiii....jangan nak merepek merapu kerabu daging lah!! 

Tuesday, February 22, 2011

Jawapan Exam Yang Melucukan!!

sekarang ni dah dekat dah musim2 exam dan musim2 keputusan exam nak keluar....sebagai pelajar pastinya tengah sedaya usaha belajar untuk jawap soalan exam yang bakalan tiba....terutama nya bagi ujian pengal yang tak lama lagi.....apa tah lagi bagi pelajar2 yang bakal menduduki pepriksaan yang besar contoh UPSR....PMR....SPM....STPM...peperikasaan semester bagi pelajar U.......haaaa...bagi yang dah ready2 tu.........bagus lah cam tu....jangan wat last min....kang diri merana....hehehhee.....bagi para guru pulak??? haaaaaaaaaaa....bmula lah tugas untuk membuat soalan2 exam yang power2 untuk studen masing2.....dan part nak menyemak nya pulak sememangnya memeningkan kepala guru....macam2 jawapan yang diberikan...soalan mahukan pergi ke hulu...jawapaan pulak pergi ke hilir....nahh....?? macam mana tu??? hahahhaa.....

apa pOn...jom layan gambar2 jawapan exam yang sememangnya kreatif dan...of coz....melucukan....jom layannnn!!!!!!!!!!  

Monday, February 21, 2011

gambar yang ada dua makna??

DALAM apa-apa situasi semasa kita mengambil gambar, kadang-kadang kita tidak sedar dan tidak menyangka akan TER-ambil gambar yang agak menarik dan melucukan....

Di bawah ini merupakan antara contoh2 gambar yang mempunyi 2 makna....semoga terhibur....

keputusan STPM 2010 keluar hari ni 21 Feb 2011...


kepada pelajar-pelajar yang mengambil STPM tahun 2010....pastinya hari ini menjadi debaran semua....ada terdengar ura-ura mengatakan hari ini merupakan hari keluarnya keputusan peperiksaan STPM mereka....tahniah kepada yang mendapat markah ummm!!!! kepada yang tidak tu...tak per...markah kecik tak bmakna tak boleh nak bjaya....apa yang penting tu usaha.....

KEPUTUSAN boleh diambil di sekolah masing2....bermula pukul 12.00 tegahari hari ini....manakala bagi calon2 persendirian akan mendapat keputusan melalui pos......bagi yang blom gi sekolah ambik keputusan STPM tu (mayb bz kerja part time ker....tak der tspot ker...or saja2 malas tak nak p ambik dulu...) boleh jugak menyemak keputusan STPM secara online di laman wab berikut...


time2 1st day ni mayb ramai lah yang p buka wab tu....sooo...memang lambat jugak la nak buka....TAPI....jangan risau...coz ada lagi cara lain yang boleh korang gunakan....antara nya adalah melalui SMS...

cara-cara nya...

taip STPM < jarak >  nom. K/P hantar ke 36363

atau 

taip STPM < jarak > RESULT  < jarak > nom. K/P hantar ke 15888


sooo...kepada anda atau adik-adik atau saudara tau jiran-jiran tertanga anda yang mengambil peperiksaan STPM tahun lepas.... boleh la gunakan kaedah di atas....apa pon!! selamat berjaya!!!! 

info dari http://www.bumigemilang.com/?p=6475

Wednesday, February 16, 2011

Join Kelab Pelancongan ke Pantai Kerachut....syookk!!!


sekian lama aku berada di Pulau Pinang ni....ini lah 1st time aku p Pantai Keracut pada sabtu 29/1/2011....lama dah cerita ni....tp nak jugak kongsi2....cozzz....pantai dia cun wooo....putih bersih tanpa apa2 pencemaran.....yang best nya pantai ni....Pantai Kerachut teletak di dalam Taman Negara Pulau Pinang iaitu kat Teluk Bahang....pantai ni merupakan salah satu pantai di M'sia untuk penyu bertelur....kalau bernasib baik kena pada musim penyu bertelur memang pengalaman yang best jugak lah....haaa...selain itu....kawasan pantai keracut ini terkenal dengan   " meromictic lake" yang hanya dapat dilihat 6 bulan setiap tahun.....tasik ini mempunyai 2 lapisan air yang berbeza dari segi suhu nya....

Tuesday, February 15, 2011

Sup Ayam dan Kai Lan Goreng

hari ni tak turun sekolah sebab cuti Maulidur Rasul....aktiviti aku?? tidoq lambat....dan pastu tidoq puas2.....tapi aku tidoq awal lah pulak.....dah tu....bangun awal lah pulak...ni yang tak suka ni...coz mata dah macam jam loceng....tau2 jer masa dia nak tidoq dan bangun...hehehe...

hari ni aku merajinkan diri mengemas-gemas bilik....membelek2 muka buku (facebook)....main game kat buku tue (game kat facebook).....p beli barang kat Bukit Jambul (BJ) ngan member...pastu....aktiviti yang paling syok sekali ialah........aktiviti masak2....haaaa...aku dah stat balik masak2 kat bilik....coz ri2 dah beli gas kat BJ....hohoho...sebenarnya kan kangkawan....kitaorang tak boleh masak2 kat kampus ni...tp apakan daya nya....kat cafe makanan dah lah tak sedap...mahal pulak tu....duit habis pon...habis gara2 beli makanan...pakaian dan benda2 sewaktu dengan nya aku mana der beli sangat....1 sem 1 kali jer kot??? sedih tau kisah aku ni.....huhuhu.....  **sambil menangis teresak-esak di tepian pintu bilik dengan harapan ada yang bersimpati menghulurkan derma** 


nak dijadikan cerita.....aku and rumate aku yang tercinta ni pon masak-masak ler....kita masak 2 resepi istemewa....iaituuuuuuuuuuu.....teng teng teng!!!! Sup ayam dan Kai Lan goreng....hehehhee..simple de mingle jer masakan kita org....nak masak yg gempak2 punya kang kantoi pulak....kan?? hahahhahaa....


[Kai Lan Goreng....rumate yang masak]

 [Sup Ayam....aku yang masak]

soooo??? apa macam??? nampak sedap tak???? hahhahaha.....ni masak main baling2 jer....kalau masak betul2 lagi lah cantek...siap ada bunga2 lagi tue.....ahhahahhaa.... **melampau lah pulak ada bunga**  

haaa...nak cerita gak ni...masa hari ahad lepas pon kita orang ada masak...tapi lauk 1 jer....kita masak Ayam masak nanas....haaa...ni masakan tempahan kampong aku ni....if time Gawai memeng ni ler masakan yang selalu orang masak....rumate aku pon cam suka jugak....nanas tu nanas dalam tin jer....lebihan masa dia p kem suksis ri2....hehehhee...

[Ayam masak nanas...yummmm]
apa pon....masak sediri lagi sedap dari makan kat luar.....stuju tak???? kesimpulan nya....aku and rumate memang makan kenyang gila-gila badak jugak lah hari ni.....next masak....nak masak apa pulak ekk??? hurmmmmmmmmmmm....................
 

Sunday, February 13, 2011

ada apa pada dengan V'tine???

bagi kaum2 wanita di seluruh dunia ini.....hari V'tine sememangnya dinanti-nantikan....hal ini kerana...hanya pada hari ni saja kaum2 lelaki di seluruh dunia jadi seorang lelaki yg romantis.....dengan membelikan hadiah dan bunga2 kepada kaum wanita.....dan wanita pula....hari ni lah hari paling bahagiaaaa.....bebunga cinta di awang-awangan gituu........


ok...apa pOn...hari V'tine day...atau lebih dikenali sebagai hari kekasih.....sebenarnya...hari V'tine ini telah menjadikan 1 isu yang melibatkan sensitiviti agama terutamanya di M'sia sendiri....ramai yang beranggapan V'tine day ini ada kaitan dengan agama Kristian....owhhhh...SALAH SAMA SEKALI ya kangkawan....untuk pengetahuan umum....hari V'tine ni TAK ADA KENA MENGENA dengan Kristian.....di dalam al-kitab (bible) sendiri tak pernah nyatakan sambutan hari2 seperti V'tine day......sebenarnya yer kangkawan....sambutan V'tine ni budaya dari barat...sememangnya ada kaitan ngen insan yg bernama V'tine tu.....tetapi bukan sambutan orang2 Kristian.....

walau bagaimanapunnnn........di dalam al-kitab (bible) ada menyatakan berkenaan kasih sayang....contohnya pada ayat berikut....

1 Korintus 13:4-7 

"Kasih itu sabar; kasih itu murah hati; ia tidak cemburu.  Ia tidak memegahkan diri dan sombong. Ia tidak melakukan yang tidak sopan dah tidak mencari keuntungan diri sendiri.  Ia tidak pemarah dan tidak menyimpan kesalahan orang lain.  Ia tidak bersukacita kerana ketidakadilan, tetapi kerana kebenaran.  Ia menutupi segala sesuatu, percaya segala sesuatu, mengharapkan segala sesuatu, sabar menanggung segala sesuatu."

jika cinta itu tidak sabar...maka ianya bukan cinta....dan bergitu lah selanjutnya seperti yang ada pada ayat berkenaan....soooo.....apa yang boleh diperkatakan di sini ialah....tidak kita ianya hari V'tine mahupun bukan....sifat kasih sayang dan cinta jangan lah diketepikan....kasih sayang itu juga bukan hanya pada kekasih...tetapi juga kepada keluarga...jiran tertangga...sahabat handai....masyarat....bangsa dan negara....dannn...yang paling penting kasih kita kepada Tuhan Yesus Kristus yang sememangnya telah banyak berkorban demi kasihnya terhadap manusia....amen....

akhir kata....bukan hanya 1 hari itu sahaja hari untuk menyatakan cinta....tetapi setiap hari merupakan hari cinta...maka ucapkan lah cinta kasih dan sayang anda buat insan yang anda cinta.....

Tuesday, February 1, 2011

Gong Xi Fa Cai buat semuaaaa!!! hung pau na laiiiii........................!!!



wahh...sekian lama tak update blog....akhirnya hari ni aku merajinkan diri....ehhehhee...bukan apa....masih bz ngan LM aku....sok dah cuti Chinese new Year (CNY)....soooo...buat semua rakan2 yang akan menyambut CNY esokkkk.......SING NIEN KUAI LER.....GONG XI....GONG XI FA CAI...HUNG PAU NA LAI....!!!!! haaaa....gituuuu...hahahahh!!!

 [ni aku dapat dari google jer...]

tahun ni merupakan tahun arnab bagi kelendar Cina.....haaaa.....antara insan2 yang lahir tahun arnab ni termasuklah aku.......kelebihan tahun arnab ni aku tak tau lah pulak...coz aku bukan org Cina...tunggu aku tanya member2 Cina aku lah nanti yer??? hehehhee....

jadiii.........selamat bercuti lah buat semua yang bercuti cny ni.....kalau gi rumah terbuka tu....makan jangan tak makan.....hahahhaha...yg dapat ang pau tu....share2 lah sikit....sharing is caring yer.....hahahaha....apa pOn....sekali lagi....GONG XI FA CAI to all.............. ^_^

There was an error in this gadget

Info-info terkini FUC

NO ????