Followers

Sunday, February 27, 2011

Kambing jadi tumpuan Karnival Jom Heboh

[SIAH membawa Zorich mengunjungi 
Karnival Jom Heboh di Kuala Terengganu, semalam.]



KUALA TERENGGANU: Gelagat seorang nenek membawa kambingnya mengunjungi Karnival Jom Heboh TV3 di Dataran Shahbandar, di sini semalam mencuri perhatian ramai, terutama kanak-kanak sehingga ada yang merengek mahu ibu bapa mereka 'membeli' kambing seperti itu.

Anak kambing berbulu putih dan coklat diberi nama ‘Zorich’ milik Siah Abdullah, 67, dari Kampung Teluk Ketapang, di sini kelihatan setia mengikut wanita itu dari gerai ke gerai, tetapi cuaca terik menyebabkan haiwan itu kelihatan menggigil dan sesekali mahu disusukan bagi menghilangkan dahaga.
Sambil menarik bakul beroda berisi beberapa tin makanan kucing kesayangannya, Siah berkata, dia memiliki lapan kambing dan 30 kucing, tetapi Zorich paling kerap dibawa bersiar-siar kerana tidak banyak kerenah dan mudah menurut kata. 
“Apabila sudah tua, anak ada kehidupan sendiri, hidup terasa sunyi. Kambing dan kucing jadi peneman. Melihat telatahnya, kita terhibur. Mudah saja memelihara haiwan ini kerana jika sudah lama bersama kita, ia menurut kata,” katanya.

Dia yang tidak bekerja dan menerima bantuan RM200 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), berkata Zorich dan seekor lagi anak kambing diberi minum susu Dutch Lady.

“Minat memelihara haiwan bermula sejak berusia 16 tahun selepas bapa yang ada hobi sama meninggal dunia. Setiap bulan saya belanja RM81 beli susu. Daripada lapan kambing yang ada, hanya dua perlu diberi minum susu, lima lagi pandai cari makan sendiri,” katanya. 

No comments:

Info-info terkini FUC

NO ????