There was an error in this gadget

Followers

Thursday, November 10, 2011

aku kerja...hari hari kerja...

lamak sik membloging owhh....besa lah....dah habis time konvo riya alu lah sibuk ngan kerja nek tok....kerja part time jak la....mok nunggu posting lom gik tok....dapat sik kah posting? hummm...apa pOn....doa-doakan dapat laaaa.....mun sik...nang sia-sia juak lah ilmu yang dituntut 4 tahun kat U sinun....huhuhuhu...

pa pOn...kerja ku nek tok ok juak lah...tokey bagus...kangkawan pon Ok juak...mesra alam semua nya....sik juak sampay tension-tension masa kerja...nang ada juak la time2 angin...tp ya nang dah biasa lah....dah adat kita kerja bah.....kadang2 nang ada juak silap nya...ada juak sik betul nya...huhuhu...nek tok kerja kat kedey jual alatan komputer....sia pon ada juak service mambaiki PC, laptop, ngan printer....tp ada juak orang ngantar dak PSP...dak projektor....dak keta mainan....haizzz....nang serba boleh juak tokey ku ya bkedey...hahahhah!!! banyak juak la pengalaman baru yang ku dapat dari kedey ya...terutamanya ilmu2 tentang teknologi...ya lah...aku toe nama jak makey dak leptop dak komputer kat rumah tapi sik banyak yang ku tauk juak....conto nya...aku kenal apa ya ram...bukan rampit....aku kenal apa ya hard disk..ku tauk pa ya usb hub...and banyak gik lah....selain ku kenal benda2 kedak ya...aku pon tauk juak sikit2 cam nek ngator printer rosak....terutama nya printer canon...hohoho...pasal program2 ya...sik tauk gik lah...ku kerja bukan bahagian ngato benda ya...ku bahagian promoter jak...hehehhee...

pengalaman jumpa ngan pelangan yg pelik pun ada juak....ada lah sorang pak cik tok....nang gila nya ngembak cpu nya gak kedey mek rang....kak ya benda disuruh nya di tangga tokey pasal nya pon game bilon...apa ker hell ya tek pak cik?? mun datang madah ya jak kak ya balit sik pa....tok siap dari bukak kedey sampey tutup kedey sik pandey mok balit............!!!!!!!!!!!!!! cioobihhhh.....nang stress juak nanga pak cik ya....kedak sik da rmh jak....mun hari weekend nang ada jak muka nya tpacak kat kedey sia...alu nya asa tokey sia...uhuhuhu.....kak ya....ada juak sorang mak cik toe...nang beria-ria nya datang kedey sia jual insuran....dah orang madah sik bminat...iboh la gago owhhhh...balit jak sia...ya sik nya...datang nya bkali-kali....sampeykan kmk orang yg kuli toe juak dishow nya beli insuran ya....yahhhhh...kedong gaji kmk org tek besar nak???????? huhuhu....

ada juak pelanggan tok tek nang ngok ngek juak....sepisis yang sik paham bahasa....kadang2 nganta dak leptop dak printer sik sampey sejam dah nanya dah siap ke belom.....kak ya tepon bukan mok madah nama...sik pon merik nom D.O...toe alu dipadah nya "kamek yang nganta leptop nak td ya..."....adeh bang....ingat ko sorang nganta leptop kat kedey ya tek?? huhuhu...ya gik ok lah...sik juak sakit hati...yang mengong gik ya...ada juak yg main ikut sedap mulut nganok orang....dah bait2 orang madah kelaka ngan nya benda ya lambat sikit mok siap sbb ramai org anta dak laptop dak cpu sia...alu kitak danok nya.....alu kita dipadah nya bodoooo....aiiissssssssssssheyyyyyyyyy.....ko pandey gilak tek??? huhuhu.....ada juak lah yg asa dirik hebat.....kelaka ala2 orang putissss (org putih)......tp kelaka ya alu campo2 BM ngan BI....masa kelaka BM ya kecik sora nya....bila kelaka BI alu sekedey ya boleh nenga sora nya....sampey tahap tekejut nenga sora nya....hahahhahaha...merik malu jak orang kedak ya....asa hebat kelaka omputih..ampey bebelit lidah bkelaka.....eksen mok ngembak kita bkelala omputih...kak kita mena2 kelaka omputih pandey nya alu kelaka BM...deh deh deh.....nang pendey...bdebus nya kelaka BI....tp sayang kelaka broken English jak.....kwang3....sik pa la...apa pon nya kira ada bagus juak la...key nya prektis kelaka omputih...besa lah swk kan ramey omputih...hehehhee....

Friday, July 8, 2011

Upacara Konvokesyen Ke-44 (Kedudukan Ijazah Mengikut Sidang)

UPACARA KONVOKESYEN KE-44
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA
21 - 25 SEPTEMBER 2011

Sidang Pertama, Rabu, 21 September 2011, 9.00 pagi
Ijazah Kehormat                       
Doktor Falsafah           
Doktor Falsafah (Falsafah Klinikal)           
Doktor Pendidikan                       
Doktor Pentadbiran Perniagaan                       
Sarjana Sains (Sains Gunaan)                       
Sarjana Sains (Tulen)           
Sarjana Sains (Kejuruteraan)                       
Sarjana Sastera                           
Sarjana Sains Kemasyarakatan                       
Sarjana Sains (Kesihatan, Perubatan &   Pergigian)
Doktor Pergigian                       
Doktor Perubatan                       
SM Seni Bina                       
                                    


Sidang Kedua, Rabu, 21 September 2011, 3.30 ptg. 
Sarjana Sains (Sains Gunaan)                       
Sarjana Farmasi (Farmasi Klinikal)                        
Sarjana Sains                       
Sarjana Sains (Kejuruteraan)                       
Sarjana Sastera                       
Sarjana Sains (Sains Maklumat Geografi)                       
Sarjana Kajian Antarabangsa dan Diplomasi (Kajian Eropah)           
Sarjana Kerja Sosial                       
Sarjana Pengurusan Ekonomi                                   
Sarjana Pentadbiran Awam                                     
Sarjana Pentadbiran Perniagaan                                                  
Sarjana Instruksi Multimedia                                       
Sarjana Komunikasi                                   
Sarjana Pendidikan                                   
Sarjana Sains (Kesihatan, Perubatan &  Pergigian)           
Sarjana Perubatan                                     
Sarjana Perubatan Masyarakat                                   
Sarjana Patologi                                    
Sarjana Surgeri                                   
Sarjana Kesihatan Awam                                   
                       


Sidang Ketiga, Khamis, 22 September 2011, 9.00 pagi
SM Teknologi                       
SM Pengurusan                       
SM Pengurusan (UA)           
SM Pengurusan (JJ)           
SM Perakaunan                       



Sidang Keempat, Khamis, 22 September 2011, 3.00 petang
SM Sains Gunaan                       
SM Sains Kesihatan                       
SM Sains (Sains Forensik)                       
Diploma Kejururawatan                       


 
Sidang Kelima, Jumaat, 23 September 2011, 9.00 pagi
SM Seni Halus                       
SM Seni Muzik           
SM Sains Komputer                       
SM Sains Komputer (UA)           
SM Komunikasi           
SM Komunikasi (UA)                 
SM Sains dengan Pendidikan           
SM Sains (PBP)           



Sidang Keenam, Jumaat, 23 September 2011, 3.30 petang
SM Farmasi                       
SM Farmasi (UA)           
SM Sains Kemasyarakatan                       
SM Sains Kemasyarakatan (JJ)                           
SM Sastera dengan Pendidikan                       



Sidang Ketujuh, Sabtu, 24 September 2011, 9.00 pagi
SM Kejuruteraan           



Sidang Kelapan, Sabtu, 24 September 2011, 3.30 petang
SM Sastera                       
SM Sastera (JJ)           



Sidang Kesembilan, Ahad, 25 September 2011, 9.00 pagi
SM Sastera (Seni)            
SM Sains                        
SM Sains (JJ)           
SM Pendidikan         





   

Monday, June 27, 2011

Mekit Anak Diri, Bejai Anak Urang

hakaiii dai waiii....amai pama meh topik sari2....nama nya mekit anak?? ukai mekit segapa mekit nya wai....ukai kena pekit kumang gawai kini??? peyy!!! ti amai bajik enda ngawa wai....tu nu baka tungkang pecah  retak 14 arr.....ishh.....ukai jai ka bjaku ke urang tang ngenang ke ya meh wai...mayuh bala indai2 tuai sida ibu2 kitai tu...ukai gak madah semua...tang bc meh sida ya tu cg udu mekit ke anak sida ya.......mali bula....ti nitih ke jaku sida sigi enda mati meh sida semut kena indik.....bai pemanah anak sida ya.....kia kitu madah anak ya manah....bajik...encom ko urang putih....bereta....ngena keta besai alah pemesai luri t kesema ke jaku...........amai tak alah peninggi langit nya...




   

puuuuuuuu waiiiii....t amai bajik enda ngawa....tu peda mua anak baka mua nama....mulut nu muncung...indung nu rempi....mua gak celum...tubuh gak baka guni baja....nyaaahhh....cermin meda pun nu retak seribu meh bai meda gambal anak ya nya....buk gak nu kusut ulih endur mayu belalai....hakaiii daiiii....baka ni nya deh???? bajik nya kini??? hakaiii...engka amai bajik gak ney??? enda ku nemu bjaku waiii....

Tuesday, June 14, 2011

10 kelebihan si Kidal


Kidal atau dalam bahasa omputihnya left-handed (lefthanded?? macam pernah dengar...hahahha...adooohaaaiii....bukan kumpulan rock kat malaysia tu lah....)....hehehe...mereka yang kidal ni bagi yang tak paham2 lagi ialah mereka yang banyak bkerja menggunakan tangan kiri berbanding tangan kanannyaaa.......kalau aku...aku bukan kidal....tapi ramai jugak kawan2 aku yang kidal....kadang2 lucu gak...masa makan kolo mee kat kedai...boleh btembung coopstik masa makan....hehehhee...
ok...bebalik kepada cerita kita...

mengikut kajian, dalam 7 hingga 10% populilasi manusia adalah kidal.......kira mereka yang kidal nih hanya mainoriti saja lah......dan yang pelik nya kebanyakkan yang kidal nih ada golongan lelaki....perempuan pon ada gak...just sikit lah berbanding ngan lelaki....

kebanyakkan kita (bukan semua) mengangap kidal ini bukan sesuatu yang baik...malah ada yang mengangap mereka yang kidal ini tidak normal....ek?? hrmmm....malah ada yang memberi perspektif yang buruk kepada mereka yang kidal ini...ish3....tak baik tau bfikiran mcm tu...huhuhuhu...apa pon...dari segi alatan2 harian kita pon banyak yang tidak menyebelahi mereka yang kidal...contoh yang aku boleh bagi kat sini....kat dewan kuliah...kan ada meja sekali kat tempat duduk tu?? semua meja kecil tu bsambung kat sebelah kanan....soo...bagi yang tulis sebelah kanan tu senang lah....tapi yang kidal pulak??? huhuhu...ada gak kawan ku yang kidal ni mengeluh pasal hal tu....tp yer lah...itu salah satu kesukaran yang terpaksa dihadapi oleh mereka yang kidal....

dah tahu dah apa tu kidal?? okeh....sekarang jom kita lihat apa kebaikan mereka yang kidal.....


1.  kelebihan dari segi sukan
kebanyakan mereka yang kidal ni memang hebat dari segi sukan.  bukan apa, kan ramai yang guna tangan kanan....mereka belatih pun memang banyak menggunakan tangan kanan...bagi yang kidal pasti ada kelebihannya....contohnya dalam sukan tinju, tenis dan jugak bola keranjang....sebab ramai kita yang guna tangan kanan lemah dalam guna tangan kiri...bagi yang kidal??? wahhhh.........pasti boleh lawan anda yang guna tangan kanan punya.......hehehhee....




2. mereka yang kidal ramai bijak (IQ tinggi) 
para pengkaji pon pening jugak ngan benda nih.....tapi ini lah kenyataan yang benar....ramai mereka yang kidal mencatat markah yang tinggi di dalam ujian IQ...contohnya, kat MENSA sendiri ada 20% ahli yang kidal...ini bermakna jugak 10% populilasi manusia yang kidal ini kebanyakan nya bijak...wahh!! hebat!! ada yang berpandapat, mereka yang kidal ini boleh jadi bijak sebab mereka memaksa otak mereka untuk menggunakan 2 bahagian otak mereka lebih kerap berbanding dengan mereka yang guna tangan kanan...dan ini menyebabkan mereka boleh memproses maklumat dengan lebih baik...


3.  mereka yang kidal pandai cari duit
haaa.......jangan nak gelak pulak....betul apa?? mereka yang kidal kan bijak.....kebijaksanaan mereka itu pasti akan mendapat sesuatu kan??? mengikut kajian jugak....lelaki yang kidal yang keluar dari kolej atau universiti nih mendapat pendapatan lebih sebanyak 13% berbanding mereka yang guna tangan kanan dah mempunyai status kelayakan yang sama dengan mereka....fuuyoooo...pelik kan???  sebabnya....masih tak diketahui lagi...hurmm............




4.  mereka yang kidal mudah melihat di dalam air
adoiii...nih lagi pelik??? mereka nih makluk asing ker apa??? hahahha...jangan marre yer?? memang pelik...tapi ini lah kebenaran....para saintis pon ngah bengOng ngan hal ni...tapi ini pastinya 1 kelebihan yang sesuai digunakan bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan sungai dan laut....ada yang berpendapat, kelebihan ini disebabkan pengunaan bahagian otak yang berbeza dengan mereka yang banyak menggunakan tangan kanan....


5.  mereka yang kidal boleh buat banyak benda dalam 1 masa
kira mereka nih multitask lah...........hehehe...salah satu kelebihan mereka yang kidal mereka boleh memaksa otak mereka untuk membuat keputusan dengan lebih cepat berbanding mereka yang mengguna tangan kanan...mengikut kajian, bagi mereka yang kidal....aliran maklumat di kedua belah otak kiri dan kanan boleh bergerak dengan baik dan cepat....


6.  sesetengah mereka yang kidal mempunyai daya ingatan yang kuat
ya...sesetengah daripada mereka yang kidal sahaja....tetapi mungkin ada yang tak bersetuju ngan kenyataan ini....sebab ada jugak kajian mengatakan mereka yang kidal mempunyai memori yang kuat disebabkan hasil baka yang diwarisi turun temurun oleh ahli keluarga mereka....apa pon...kita tak perlu lah nak jadi kidal untuk mendapat memori yang bagus...sebalik nya....perlu banyak latihan dari segi ingatan...ehhehe...


7.  umumnya, ramai kidal yang hebat main permainan video
kelebihan mereka yang bijak dan boleh buat banyak benda dalam 1 masa menjadikan kelebihan mereka di dalam permainan video....kajian yang dijalankan oleh Dr. Nick Cherbuin mendapati bahawa mereka yang kidal mempunyai stimulasi yang cepat berbanding mereka yang banyak menggunakan tangan kanan....jadi ini menjadikan mereka yang kidal ini secara semula jadi nya hebat dalam bab-bab membunuh zombie, dan berperang di alam maya menentang makluk asing....

8.  ramai mereka yang kidal cepat sembuh daripada serangan stroke 
sebabnya masih lagi tidak jelas...tetapi ramai yang berpendapat mereka yang kidal lebih cepat sebuh daripada stroke disebabkan mereka boleh menggunakan kedua belah otak mereka dengan baik...malah mereka juga mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran yang kebanyakan nya adalah untuk mereka yang menggunakan tangan kanan....ya...memanglah untuk pulih dari kesan stroke ni bukan nya mudah....tidak kira lah anda yang kidal mahupun bukan...

9.  mereka yang kidal hebat dalam seni visual berbanding subjek berbentuk bahasa
yang ini memang tidak dinafikan, memang ramai diantara mereka yang kidal ini memang hebat dalam seni visual... namun, sebaliknya untuk subjek yang berbentuk bahasa...kajian telah mendapati bahawa pelajar universiti yang kidal lebih ramai yang menggambil mata pelajaran berbentuk seni vitual sebagai major mereka berbanding mata pelajaran yang berbentuk bahasa...dan melalui kajian lain mendapati 47% pelajar mengambil bidang berbentuk seni visual adalah kidal....malah, ramai antara mereka yang terkenal dalam bidang kesenian ini merupakan mereka yang kidal...contohnya Leonardo, Michelangelo, Raphael dan Rembrandt.  

10.  mereka yang kidal ramai lulus dalam ujian memandu berbanding yang banyak menggunakan tangan kanan
jika anda ni memang hebat dalam memandu, kemungkinan anda kidal.....hehehhee...bukan apa, berdasarkan maklumat tempat latihan memandu, mereka mendapati seramai 57% mereka yang kidal lulus ujian memandu buat pertama kali nya berbanding mereka yang bukan kidal iaitu seramai 47%....ini memang sesatu yang habat...sebab kesemua kereta di dunia ini adalah direka khas untuk mereka yang bukan kidal....


jadi kangkawan?? apa macam?? haaa...sebenar nya banyak lagi kelebihan mereka yang kidal ni....jadi bagi yang ada pendapat lain pasal kelebihan mereka yang kidal ni boleh lah kongsi ngan saya....komen2 lah yer???

 

Upacara Konvokesyen USM Ke-43 & Ke-44 (2011)

yes bebeh....tahun ni aku bakal konvo....weeehiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.............!!!! maka tamat lah status aku sebagai seorang pelajar di USM.....hehehe.....untuk pengetahuan umum yg bakal nak konvo sama ngan aku tahun nih...kita akan konvo lambat sikit...ermrmmmm....lambat banyak lah jugak dari kawan2 kita yang dah lepas tu.....okeh...malas nak cerita banyak....nih info yang aku dapat dari note Facebook En. Mohamad Abdulah....soooo.....jom layannnnnnnnnnnnnn...............

Sunday, June 12, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita? Budaya Kita Wajah Kita?

budi bahasa merupakan sesuatu yang mencerminkan sapa diri kita sebenarnya....jika budi bahasa kita ni buruk....maka buruk lah perangai kita....jika budi bahasa kita ni cantek...maka cantek dan molek lah perangai kita....bak kata cerita hantu komedi "Hantu Mak Limah Balik Rumah"....Budaya Kita Wajah Kita tau?

Saturday, June 4, 2011

Budak 3 Tahun Dengan IQ 140 Bakal Ke Mensa



Seorang kanak-kanak perempuan yang berusia tiga tahun akan menjadi salah seorang daripada ahli termuda Mensa, sebuah kumpulan yang dianggotai individu bijak, selepas diuji dan mempunyai IQ berjumlah 140.

Saffron Pledger adalah anak kepada juara lapan kali Countdown, sebuah rancangan televisyen. 

Danny Pledger, pereka laman sesawang yang berusia 23 tahun berkata, anak beliau mula mengenal huruf dengan menonton beliau di siri televisyen tersebut.

Saffron mengambil ujian IQ, iaitu salah satu daripada proses terakhir yang dilakukan oleh Mensa. Jika jumlah markah 140 kanak-kanak itu diterima, dia akan menjadi ahli termuda bagi kumpulan tersebut.

Walaupun dengan usia yang begitu muda, Saffron boleh menulis, membaca, mengira hingga 50 dan juga menyelesaikan beberapa masalah matematik asas – sebelum mendapat sebarang pembelajaran di mana-mana sekolah.

There was an error in this gadget

Info-info terkini FUC

NO ????