There was an error in this gadget

Followers

Tuesday, June 14, 2011

10 kelebihan si Kidal


Kidal atau dalam bahasa omputihnya left-handed (lefthanded?? macam pernah dengar...hahahha...adooohaaaiii....bukan kumpulan rock kat malaysia tu lah....)....hehehe...mereka yang kidal ni bagi yang tak paham2 lagi ialah mereka yang banyak bkerja menggunakan tangan kiri berbanding tangan kanannyaaa.......kalau aku...aku bukan kidal....tapi ramai jugak kawan2 aku yang kidal....kadang2 lucu gak...masa makan kolo mee kat kedai...boleh btembung coopstik masa makan....hehehhee...
ok...bebalik kepada cerita kita...

mengikut kajian, dalam 7 hingga 10% populilasi manusia adalah kidal.......kira mereka yang kidal nih hanya mainoriti saja lah......dan yang pelik nya kebanyakkan yang kidal nih ada golongan lelaki....perempuan pon ada gak...just sikit lah berbanding ngan lelaki....

kebanyakkan kita (bukan semua) mengangap kidal ini bukan sesuatu yang baik...malah ada yang mengangap mereka yang kidal ini tidak normal....ek?? hrmmm....malah ada yang memberi perspektif yang buruk kepada mereka yang kidal ini...ish3....tak baik tau bfikiran mcm tu...huhuhuhu...apa pon...dari segi alatan2 harian kita pon banyak yang tidak menyebelahi mereka yang kidal...contoh yang aku boleh bagi kat sini....kat dewan kuliah...kan ada meja sekali kat tempat duduk tu?? semua meja kecil tu bsambung kat sebelah kanan....soo...bagi yang tulis sebelah kanan tu senang lah....tapi yang kidal pulak??? huhuhu...ada gak kawan ku yang kidal ni mengeluh pasal hal tu....tp yer lah...itu salah satu kesukaran yang terpaksa dihadapi oleh mereka yang kidal....

dah tahu dah apa tu kidal?? okeh....sekarang jom kita lihat apa kebaikan mereka yang kidal.....


1.  kelebihan dari segi sukan
kebanyakan mereka yang kidal ni memang hebat dari segi sukan.  bukan apa, kan ramai yang guna tangan kanan....mereka belatih pun memang banyak menggunakan tangan kanan...bagi yang kidal pasti ada kelebihannya....contohnya dalam sukan tinju, tenis dan jugak bola keranjang....sebab ramai kita yang guna tangan kanan lemah dalam guna tangan kiri...bagi yang kidal??? wahhhh.........pasti boleh lawan anda yang guna tangan kanan punya.......hehehhee....




2. mereka yang kidal ramai bijak (IQ tinggi) 
para pengkaji pon pening jugak ngan benda nih.....tapi ini lah kenyataan yang benar....ramai mereka yang kidal mencatat markah yang tinggi di dalam ujian IQ...contohnya, kat MENSA sendiri ada 20% ahli yang kidal...ini bermakna jugak 10% populilasi manusia yang kidal ini kebanyakan nya bijak...wahh!! hebat!! ada yang berpandapat, mereka yang kidal ini boleh jadi bijak sebab mereka memaksa otak mereka untuk menggunakan 2 bahagian otak mereka lebih kerap berbanding dengan mereka yang guna tangan kanan...dan ini menyebabkan mereka boleh memproses maklumat dengan lebih baik...


3.  mereka yang kidal pandai cari duit
haaa.......jangan nak gelak pulak....betul apa?? mereka yang kidal kan bijak.....kebijaksanaan mereka itu pasti akan mendapat sesuatu kan??? mengikut kajian jugak....lelaki yang kidal yang keluar dari kolej atau universiti nih mendapat pendapatan lebih sebanyak 13% berbanding mereka yang guna tangan kanan dah mempunyai status kelayakan yang sama dengan mereka....fuuyoooo...pelik kan???  sebabnya....masih tak diketahui lagi...hurmm............




4.  mereka yang kidal mudah melihat di dalam air
adoiii...nih lagi pelik??? mereka nih makluk asing ker apa??? hahahha...jangan marre yer?? memang pelik...tapi ini lah kebenaran....para saintis pon ngah bengOng ngan hal ni...tapi ini pastinya 1 kelebihan yang sesuai digunakan bagi mereka yang tinggal berhampiran dengan sungai dan laut....ada yang berpendapat, kelebihan ini disebabkan pengunaan bahagian otak yang berbeza dengan mereka yang banyak menggunakan tangan kanan....


5.  mereka yang kidal boleh buat banyak benda dalam 1 masa
kira mereka nih multitask lah...........hehehe...salah satu kelebihan mereka yang kidal mereka boleh memaksa otak mereka untuk membuat keputusan dengan lebih cepat berbanding mereka yang mengguna tangan kanan...mengikut kajian, bagi mereka yang kidal....aliran maklumat di kedua belah otak kiri dan kanan boleh bergerak dengan baik dan cepat....


6.  sesetengah mereka yang kidal mempunyai daya ingatan yang kuat
ya...sesetengah daripada mereka yang kidal sahaja....tetapi mungkin ada yang tak bersetuju ngan kenyataan ini....sebab ada jugak kajian mengatakan mereka yang kidal mempunyai memori yang kuat disebabkan hasil baka yang diwarisi turun temurun oleh ahli keluarga mereka....apa pon...kita tak perlu lah nak jadi kidal untuk mendapat memori yang bagus...sebalik nya....perlu banyak latihan dari segi ingatan...ehhehe...


7.  umumnya, ramai kidal yang hebat main permainan video
kelebihan mereka yang bijak dan boleh buat banyak benda dalam 1 masa menjadikan kelebihan mereka di dalam permainan video....kajian yang dijalankan oleh Dr. Nick Cherbuin mendapati bahawa mereka yang kidal mempunyai stimulasi yang cepat berbanding mereka yang banyak menggunakan tangan kanan....jadi ini menjadikan mereka yang kidal ini secara semula jadi nya hebat dalam bab-bab membunuh zombie, dan berperang di alam maya menentang makluk asing....

8.  ramai mereka yang kidal cepat sembuh daripada serangan stroke 
sebabnya masih lagi tidak jelas...tetapi ramai yang berpendapat mereka yang kidal lebih cepat sebuh daripada stroke disebabkan mereka boleh menggunakan kedua belah otak mereka dengan baik...malah mereka juga mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran yang kebanyakan nya adalah untuk mereka yang menggunakan tangan kanan....ya...memanglah untuk pulih dari kesan stroke ni bukan nya mudah....tidak kira lah anda yang kidal mahupun bukan...

9.  mereka yang kidal hebat dalam seni visual berbanding subjek berbentuk bahasa
yang ini memang tidak dinafikan, memang ramai diantara mereka yang kidal ini memang hebat dalam seni visual... namun, sebaliknya untuk subjek yang berbentuk bahasa...kajian telah mendapati bahawa pelajar universiti yang kidal lebih ramai yang menggambil mata pelajaran berbentuk seni vitual sebagai major mereka berbanding mata pelajaran yang berbentuk bahasa...dan melalui kajian lain mendapati 47% pelajar mengambil bidang berbentuk seni visual adalah kidal....malah, ramai antara mereka yang terkenal dalam bidang kesenian ini merupakan mereka yang kidal...contohnya Leonardo, Michelangelo, Raphael dan Rembrandt.  

10.  mereka yang kidal ramai lulus dalam ujian memandu berbanding yang banyak menggunakan tangan kanan
jika anda ni memang hebat dalam memandu, kemungkinan anda kidal.....hehehhee...bukan apa, berdasarkan maklumat tempat latihan memandu, mereka mendapati seramai 57% mereka yang kidal lulus ujian memandu buat pertama kali nya berbanding mereka yang bukan kidal iaitu seramai 47%....ini memang sesatu yang habat...sebab kesemua kereta di dunia ini adalah direka khas untuk mereka yang bukan kidal....


jadi kangkawan?? apa macam?? haaa...sebenar nya banyak lagi kelebihan mereka yang kidal ni....jadi bagi yang ada pendapat lain pasal kelebihan mereka yang kidal ni boleh lah kongsi ngan saya....komen2 lah yer???

 

No comments:

There was an error in this gadget

Info-info terkini FUC

NO ????