There was an error in this gadget

Followers

Sunday, June 12, 2011

Budi Bahasa Budaya Kita? Budaya Kita Wajah Kita?

budi bahasa merupakan sesuatu yang mencerminkan sapa diri kita sebenarnya....jika budi bahasa kita ni buruk....maka buruk lah perangai kita....jika budi bahasa kita ni cantek...maka cantek dan molek lah perangai kita....bak kata cerita hantu komedi "Hantu Mak Limah Balik Rumah"....Budaya Kita Wajah Kita tau?
 
haaaa....bukan apa tiba2 cerita pasal budi bahasa budaya kita ni....sebab aku teringat lah apa yang dah terjadi petang tadi...nak dijadikan cerita...masa balik dari Bukit Jambul Mall nih...dah nak naik bus...aku tau lah tgok ramai lah orang naik bus nih....aku tak nak lah brebut2...so aku pon tunggu jer kat belakang mamat2 bangla ni...pastu ada sorang pakcik nih....dia lalu tegur lah si mamat2 bangla tu...."haaa...tunggu dulu...kasi perempuan naik dulu..." wahhh...baik nya hati pak cik tu....sooo...mamat2 bangla tu pun bagi lah ruang untuk aku naik ke dalam bus....dalam bus pulak....fuhhh......bau durian bukan main kuat....pas2 pak cik tu pun tanya sapa yang bawak durian dalam bus...rupa nya ada lah si makcik sorang nih ngan suami omputih dia yang bawak durian dalam bus....pak cik tu tadi pun tegur lah makcik tu....siap spiking lagi tu...fuuulamaaakk...punya lah lancar dia punya BI....hebat wooohhhh...pak cik tu tegur ckp "maaf...dalam bus tak bolah bawa durian...coz bukan semua orang suka bau durian...kalau sorang mutah...semua pon boleh mutah"...tapi mak cik tu macam tak suka jer dia kena tegur....keluar jer makcik tu dari bus ngan suami omputih nyer truz mak cik tu cakap lah ngan sinis...bila ditasletnyaaa...."jom keluar...takut ada pulak yang mutah cium bau durian nih..." fuuuhhh.....

kasihan gak lah pak cik tu kena ayat2 sinis si mak cik yang ada suami omputih tu....tp betul gak kata pak cik tu....mentang2 ada suami omputih truz nak kurang ajar ngan orang....huhuhuhu...tu lah kang kawan...moral of the story....tak kira di mana pon kita brada....budi bahasa tu harus lah dijaga....kalau kita tak jaga...apa yang kita luahkan secara lisan atau tak lisan tu lah mencerminkan siapa diri kita....buruk nya kata2...macam tu jugak lah orang akan menilai kita....tak kira dalam apa situasi pon sama...kadang2 kita yang menegur dan kita yang ditegur....kedua2 nya memerlukan kata2 yang sopan tanpa boleh melukakan hati orang lain....kalau kita yang ditegur...terima jer lah kalau betul dah salah kita...minta maaf jer....and terangkan situasi sebenar kepada orang tu....bagi yang menegur pulak...pandai2 lah jaga bahasa tu....mulakan dengan ucapan "maaf...." jangan truz nak main sembur jer kata2 kat orang...nada suara pon kawal2 lah jugak...jangan sampai 1 tempat tu dengar suara korang yang konon nya nak menegur orang yang buat salah...

jadi kangkawan..............jaga lah tingka laku anda..........jangan sampai orang tegur........jika ditegur pon jangan lah terus nak melenting......bak kata lagu siti nohaliza.....budi bahasa budaya kita.......jika budi bahasa buruk....maka buruk lah budaya kita.....

No comments:

There was an error in this gadget

Info-info terkini FUC

NO ????