There was an error in this gadget

Followers

Friday, April 22, 2011

hormatilah jiran anda...........hentikan pencemaran bunyi..............



i nie bukan ler orang2 kaya yang tinggal di banglo...setakat kat prumahan kos rendah jer....tak tau korang la...tapi apa yang agak memeningkan otak ni bila jiran2 ttangga kita yang TAK RETI NAK PAHAM bahawa dia sekrang berada di kawasan perumahan dan bukannya hanya dia sorang jer tinggal kat kawasan tu......hello kawan???  ingat orang lain pekak ker????? perlu ker main alat muzik tu kat kawasan perumahan???? ishhh........pencemaran bunyi tau tak????????? pening kepala dengar bunyi yang i rasa dari mula sampai ke habis nya sama jer....tong sana tong sini.............OMG!!!!!!!!!!! seksa wooooooooooooo!!!






   
kalo aku yg mengganggur nie (yerla.....bru jer habis priktikal..) tak per la jugak mdengar bunyi2 tue....sakit2 pon kepala boley juga sumbat telinga ngan stokin...ala2 cerita Mr. Bean tu..........tak pon aku bukak jer lagu kat bilik supaya tak dengar bunyi tue.............tapppiiii............cam mana pulak bagi mereka2 yang  dah KERJA tu ???? nak tido pon tak dapat wooooooo dengar bunyi yang dari petang sampai ke malam......bayangkan mereka2 yang kerja awal pagi.......pastu balik petang.............nak tido rehatkan badan konon nya....dengar pulak bunyi2 yang dari petang sampai ke malam tanpa henti.......cam ner nak lena cik abang woooii?? huhuhuhu...........



bukan la aku tak cuba nak paham situasi korang2 yang main muzik tu......tapi rasanya kalau main muzik tu tanpa henti dari petang sampai ke malam and kat kawasan perumahan rasanya KURANG SESUAI..........bukan apa........

1. bunyi2 tu boleh menyebabkan pencemaran bunyi yang secara tidak langsung akan menyebabkan kerosakan gegendang telinga jiran2 anda......

2. mengganggu orang yang nak tido........terutamanya mereka2 yang letih bkerja.....

3. mengganggu budak2 atau bayi yang nak tido atau yang tengah sakit dan demam tu....makin menjadi kan budak tu sakit.......kalo makin teruk sakitnya...........sapa pulak nak jawab??? haaaa.......nak ker bayar yran2 hospital jiran tu?????

4. boleh menyebabkan sakit contohnya sakit kepala dan tekanan jiwa yang secara tidak langsung kemungkinan akan menyebabkan seseorang tu mangamuk di kawasan perumahan tu............

nak tahu lagi kesan2 pencemaran bunyi ni?? klik kat sini.



ada 1 la cadangan yang boleh aku kemukakan kepada kangkawan2 atau indan2 yang di luar sana yang nak teruskan jugak aktiviti main alat muzik yang tak reti nak berhenti tu........iaituuuuu???

1.  p la kat tempat yang sesuai contohnya kat padang perumahan ker?? walaupun masih kedengaran tapi tak la seteruk main benda tu betul2 kat kawasan perumahan yang sebelah menyebelah tu ada orang tinggal......sekurang2nya kalo kat padang tak ler bising sgt..

2.  plz la......kalau ada dewan sebeguna perumahan tu......guna lah.....jangan nak bazir duit jer buat dewan tapi tak guna........jgan la kat tepian2 rumah jiran tertangga.............

3. bukan nak ngata ker apa............tapi cuba la rakam dan dengar balik rakaman korang tu bkali2 sampai beberapa jam.......tengok korang tahan tak??? tak pon...mintak seseorang mainkan muzik lain dan dengar la berjam2..........cam ner kah rasa nya ek????


yelah............apa yang i nak sampaikan di sini ialah.......kita hidup bermasyarakat yang punyai budaya dan agama yang berbeza........hormatila orang lain terutamanya jiran2 tetangga kita..........dan perlu diingatkan jugak..........kita bukan hidup sorang jer di dalam satu kawasan tu........ramai lagi orang............kita perlu konsider la kat orang lain...kasihan woooooooo...bayangkan kalau kita di tempat mereka??? masa nak tido orang pulak dum sana dum dum sini sepanjang masa..............adakah korang tahan?????? tentu tidak..........cam tu lah jugak jiran2 anda...............


sooo??? moral of the story???
hormatilah jiran anda...........dan hentikan  lah pencemaran bunyi..............

No comments:

There was an error in this gadget

Info-info terkini FUC

NO ????