Followers

Wednesday, October 6, 2010

kesedaran semantik...

seperti yg anda2 sekalian tahu [atau tak tahu]...aku mrupakan pelajar minor BM...sem ni aku ambik paper semantik....dalam banyak2 benda yg aku belajar sem ni...part fitur semantik (Prof. Asmah Haji Omar) la yang aku paling suka dan juga tak suka....



suka??
coz memberikan aku ksedaran tentang makna2 semantik kat sesetengah perkataan yang konunnya sama makna...jangan cakap korang....aku selama ini pun ingat sama jer maksud nyer...

conto nya konsep memukul --> tendang dan terajang.... [selain KK..KN pun boleh guna kaedah fitur semantik cari beza sstu makna pkataan tu]....

aku tau...bagi korang [aku pun sama]...pgunaan tendang dan terajang ni cam sama maksud jer kan??tol tak???tetapi kangkawan...realiti nya mmg berbeza...........huhuhukkk...........

(ni sekadar contoh yg ku dapat cari pasal 2 perkataan ni...mungkin korang ada pandangan dan idea lain?? boleh jer komen kat bawah tu nanti...)

tendang
+ Kata Kerja
+ - manusia
+ guna kaki
+ tenaga kuat

terajang
+ kata kerja
+ manusia
+ guna kaki
+ - sasaran badan
+ tenaga sangat kuat

haaaa.....tu la antara fitur2 semantik bagi 2 perkataan tsebut....nampak tak beza nya?? antara beza yg ada kat situ ialah penggunaan aksi ni....penggunaan tendang boleh digunakan untuk manusia dan bukan manusia....maksud nyer...kita boleh tendang bola...tendang pintu...tendang batu dan lain2 la.....bagi terajang pula.......hanya boleh digunakan untuk manusia......sebab tak kan la kita nak kata "ali menerajang bola itu."............boleh terima ker???tak boleh kan??coz dah set dalam minda penutur jati BM mmg tak sesuai...........hihik...


tak suka??? tetttt!!!!!!!!!!!!!!!!
tak tau ler korang....tapi bagi aku mmg memeningkan kepala hotak aku yg bergeliga ni la nak cari fitur2 semantik bagi makna sesutu pkataan tu...apatah lagi bila pkataan tu hampir sama maksud nya...yang hanya ada 1 atau 2 jer untuk membezakan nya.........dan yang paling teruk nyer bila ada perkataan tu aku sendiri pun tak tahu makna nya....huhuhu....


tapi apa pun....dalam mana2 matapelajaran tu mmg ada senang susah nya...yang penting kita kena enjoy dengan apa yang kita pelajari........kerana ilmu tu mahal tau??? nak masuk U nie dah brapa puluh ribu mak bapak korang labur??? PTPTN lagi??? naaaaaaaaaahhh..........ker gila mahal nya tu???hehehe..............bak kata putri "yang penting kita..........enjoy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" ^_^

No comments:

Info-info terkini FUC

NO ????