Followers

Sunday, November 7, 2010

study week and exam...


waaahhhhhhhhhh....exam!! exam!! exam!! what more can i say??? hurmmm...agak blur and tetekan (mayb?) ngan exam yang bakal tiba.........mana tak nya......this is my last exam kat USM....nex sem??? LM dah...sooo...dengan harapan dan impian....tak menjejakkan kaki kat USM lagi selepas konvo....mayb dalam 10 tahun kot??????????? hahahha!!

sekang ni ngah study week......soo...macam2 la teknik nak stdy...........me?? hurm...sepisis last min....nak cakap blom stdy....ada gak baca sikit....nak cakap sudah.....spatah benda yg aku baca tu pon aku tak tau apa......still dalam dunia fantasi aku (tengok movie 24 jam).........hurmm.......but its ok la bbanding last sem and last last sem..........dis sem aku tak ler tido sampai kol 2pm.....hahahah!! but ada jugak la pmecah rekod aku.............dat is.........my rumate!!!!!!!!!! weeeeeeee~ ada gak pwaris aku yer???hahahhaa.....

tapi kan....jgn pulak nak pandang rendah kat aku coz stdy last min....ya i noe....ramai org ckp stdy last min x bagus.....but masalah nya if aku stdy awal pon tak ada makna apa2......baca note pun tak dapat apa2....aku just tgok jer tulisan kat kertas tu...huhuhu...sedih kan??? tp....bila di kaji mlalui pengalaman aku yg hampir 4 tahun di USM....sememangnya insan2 yg stdy last min ni memerlukan tekanan baru lah apa yg mereka nak pelajari atau nak ingat masuk dalam memori (jangka pendek) berkesan.......

bagi insan2 yg stdy awal kompom x setuju ngan penyataan tu kan??? if tak caya..........boleh tanya kawan2 korang yg sepisis cam ni......coz bagi aku...stdy awal kurang tekanan...tak ada prasaan pun nak stdy...but...........................jika dah nak dekat exam time tu.......bru la mgelabah...nak tahu kenapa?? coz dah ada nya tekanan..........desakan........desakkan untuk belajar dan menghafal segala yg dplajari sem tu.......

cara belajar??? hebat sikit la dari yg stdy awal.............buat note ringkas (peta minda) yg mmg ringkas seringkas yg mungkin..........ingat kembali apa yg lec slalu cerita kat dewan kuliah dan tuto (bermakna if nak wat kegiatan stdy last min kena datang semua kelas...no ponteng2...if dah ponteng...mmg susah nak paham)........if nota tak der or tkurang nota (gara2 ponteng kelas) masa ni la time bodek mbodek geng2 yg rajin p kelas......minta nota dorang..........nak salin mmg malas dan x sukup masa.........maka.....photostep jer la..........habis cerita....

secara ringkasnya :
[ingat kembali plajaran di kelas] --> [cari nota yg ada, if x cukup cari kat kwn2 lain] --> [buat nota ringkas (peta minda)] --> [hafal]

hafal?? kenapa nak hafal??
hurmm.......as we all noe...........kita belajar di sekolah...kolej mahupun U...kebanyakkan nya sebab nak dapat sijil...........and mmg sedih bila pike kita belajar sebenarnya bukan belajar tetapi menghafal........tp...ini lah realiti............huhuhuhu....

hurmmmmmmmm....realiti yang menyedihkan........but its true.............huhuhu!! apa pun........selamat stdy bagi kangkawan yg ngah stdy........and selamat exam......good luck keh??? semoga bjaya.............!!! GBU all..........muahhh!!!!!!!!!! ^_^

No comments:

Info-info terkini FUC

NO ????